Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Multi úřad

Ve veřejných službách a státní správě pracuje celkem 750 tisíc lidí. To číslo je podle mého názoru naprosto šílené. Když pomineme jejich blízké rodinné příslušníky (řekněme 3-4 na úředníka, manžel, rodiče, sourozenci, potomek) vyjde nám, že skoro každý z nás máme svého úředníka. Docela by mě zajímala efektivita takhle vynaložených veřejných peněz. Neříkám nic jiného, než že by značnou část agendy, kterou vykonávají úřady by s klidným svědomím mohl vykonávat už existující profesionální dodavatel z veřejného sektoru a počet úředníků by se mohl výrazně zeštíhlit a zprofesionalizovat.

 


Prostředky, které by bylo možné využít vlastně existují, systém datových schránek (i přes jeho značné porodní bolesti je to funkční nástroj se zajímavými možnostmi). Systém Czech Pointů, které umožňují vstupy do nejrůznějších rejstříků a řadu dalších služeb.
Není jediný důvod, aby takové pracoviště nemohlo také přijímat žádosti na standardizovaných formulářích, ověřit identitu předkladatele žádosti (občanka, pas, řidičák, změna bydliště, žádost o dávky, daňové přiznání...) a zpracovat do informačního systému daného úřadu. Záznam bude samozřejmě zpracován za přispění resortního úředníka, ale ten už nemusí řešit náležitosti a podružnosti podání. Dobře, ale zrovna Czech Pointy nejsou komerční podnikatelské subjekty a u nich by nebyla úspora až tak patrná, i přesto že je zřejmé, že by k úspoře došlo - zejména pak odstraněním koncentrované zátěže úředníků, protože podání by se dala provést prakticky kdekoliv - univerzálně, není jediný důvod proč ne, zpětný kontakt s občanem může být zajištěn formou datové zprávy, telefonicky, e-mailem... předvoláním na úřad k dojednání podrobností atd.. ale na přesnou hodinu a bez mačkání lístečku z vyvolávacího systému v přeplněné chodbě.
Rozhodně však existuje agenda, kterou by bylo možné z rukou státních institucí vyjmout - stejně jako firmy si outsorcují část své agendy a najmou si profesionála na věci, které bezprostředně nesouvisí s předmětem jejich "zájmu" - nebo... účelu, nevyplatí-li se jim provozovat je ve vlastní režii, není nic jednoduššího.
Například agenda pracovních úřadů. S touto institucí jsem měl zkušenosti jen krátce po skončení školy, kdy jsem po 3. návštěvě raději další pokusy vzdal. Pro přijetí dotazníku nebo formuláře není potřeba hned stavět budovu. Jistě, někdo musí organizovat nabídku práce uchazečům, ale už dnes existují stovky pracovních agentur, z nich řada renomovaných - proč prostě tu "front desk" úlohu nezastanou oni? Přijmout dotazník, předat nabídku vhodných zaměstnání zvládnou podstatně lépe než (přiznejme si) drahý úředník, včetně celého servisu, který se mu musí poskytovat - dovolená, nemoc, benefity, kancelář, energie...). Jistě úřad práce jako takový existovat bude, ale v koncentrovanější podobě, zabývající se spíše kontrolní a další činností, kterou už z podstaty věci nelze předat soukromému subjektu.
Výhoda je zřejmá, značná část úředníků se zabývá zbytečnou administrativou, která je jalová a zbytečná. Tuto administrativu mohou přejmout částečně soukromé subjekty, částečně "univerzální podatelny - czech pointy, libovolné úřady", stejně jde jen o zaznamenání stavu, načtení formuláře. Primitivní zadání do databáze. Potom nastupuje fáze pokusit se umístit uchazeče - tady jsou profesionálové vyškolení a vybavení podstatně lépe než státní zaměstnanci, i přesto, že samozřejmě nezatracuju i jejich kvality. Mají možnost se umístit v soukromém sektoru, a potenciálně zvýšit svůj příjem. Zbytek úředníků se věnuje kontrolní a další činnosti, což vyústí ve zlepšení podmínek zaměstnanců a zlepšení komunikace se zaměstnavateli. Nemusí se totiž zdržovat zbytečnostmi, které stojí zbytečné zdroje.
Je to přesně v heslu kteréhosi ex-ministra. Neposílat lidi po úřadech, ale přiblížit a zjednodušit jim jednání s nimi. Není naprosto žádný důvod nepožádat si o vydání občanského průkazu u livobolné poštovní přepážky v republice a tamtéž (nebo kdekoliv jinde) si ho vyzvednout. V drtivé většině případů není jediný důvod navštěvovat úřad práce, veškerá osobní jednání může vykonat soukromý sektor zvýšit tak samozřejmě počet svých zaměstnanců pro rozšíření provozu, zvýšení konkurenčního prostředí a výhodnější cenu pro stát. Nemluvě o daních vygenerovaných novými zaměstnanci a úsporách na pracovní síle úředníků.
Určitě se dají najít další a další příklady. Stejně to vlastně funguje se systémem zdravotnictví, školství.
Jaký je váš názor?

Prostředky, které by bylo možné využít vlastně existují, systém datových schránek (i přes jeho značné porodní bolesti je to funkční nástroj se zajímavými možnostmi). Systém Czech Pointů, které umožňují vstupy do nejrůznějších rejstříků a řadu dalších služeb.

Není jediný důvod, aby takové pracoviště nemohlo také přijímat žádosti na standardizovaných formulářích, ověřit identitu předkladatele žádosti (občanka, pas, řidičák, změna bydliště, žádost o dávky, daňové přiznání...) a zpracovat do informačního systému daného úřadu. Záznam bude samozřejmě zpracován za přispění resortního úředníka, ale ten už nemusí řešit náležitosti a podružnosti samotného podání. Zrovna Czech Pointy ale nejsou komerční podnikatelské subjekty a u nich by nebyla úspora až tak patrná, i přesto že je zřejmé, že by k úspoře došlo - zejména pak odstraněním koncentrované zátěže úředníků, protože podání by se dala provést prakticky kdekoliv - univerzálně. Není jediný důvod proč ne, zpětný kontakt s občanem může být zajištěn formou datové zprávy, telefonicky, e-mailem... předvoláním na úřad k dojednání podrobností atd.. ale na přesnou hodinu a bez mačkání lístečku z vyvolávacího systému v přeplněné chodbě.

Rozhodně však existuje agenda, kterou by bylo možné z rukou státních institucí vyjmout - stejně jako firmy si outsorcují část své agendy a najmou si profesionála na věci, které bezprostředně nesouvisí s předmětem jejich "zájmu" - nebo... účelu, nevyplatí-li se jim provozovat je ve vlastní režii, není nic jednoduššího.

Například agenda pracovních úřadů. S touto institucí jsem měl zkušenosti jen krátce po skončení školy, kdy jsem po 3. návštěvě raději další pokusy vzdal. Pro přijetí dotazníku nebo formuláře není potřeba hned stavět budovu. Jistě, někdo musí organizovat nabídku práce uchazečům, ale už dnes existují stovky pracovních agentur, z nich řada renomovaných - proč prostě tu "front desk" úlohu nezastanou oni? Přijmout dotazník, předat nabídku vhodných zaměstnání zvládnou podstatně lépe než (přiznejme si) drahý úředník, včetně celého servisu, který se mu musí poskytovat - dovolená, nemoc, benefity, kancelář, energie...). Jistě úřad práce jako takový existovat bude, ale v koncentrovanější podobě, zabývající se spíše kontrolní a další činností, kterou už z podstaty věci nelze předat soukromému subjektu.

Výhoda je zřejmá, značná část úředníků se zabývá zbytečnou administrativou, která je jalová a zbytečná. Tuto administrativu mohou přejmout částečně soukromé subjekty, částečně "univerzální podatelny - czech pointy, libovolné úřady", stejně jde jen o zaznamenání stavu, načtení formuláře. Primitivní zadání do databáze. Potom nastupuje fáze pokusit se umístit uchazeče - tady jsou profesionálové vyškolení a vybavení podstatně lépe než státní zaměstnanci, i přesto, že samozřejmě nezatracuju i jejich kvality. Mají možnost se umístit v soukromém sektoru, a potenciálně zvýšit svůj příjem. Zbytek úředníků se věnuje kontrolní a další činnosti, což vyústí ve zlepšení podmínek zaměstnanců a zlepšení komunikace se zaměstnavateli. Nemusí se totiž zdržovat zbytečnostmi, které stojí zbytečné zdroje.

Je to přesně v heslu kteréhosi ex-ministra. Neposílat lidi po úřadech, ale přiblížit a zjednodušit jim jednání s nimi. Není naprosto žádný důvod nepožádat si o vydání občanského průkazu u livobolné poštovní přepážky v republice a tamtéž (nebo kdekoliv jinde) si ho vyzvednout. V drtivé většině případů není jediný důvod navštěvovat úřad práce, veškerá osobní jednání může vykonat soukromý sektor zvýšit tak samozřejmě počet svých zaměstnanců pro rozšíření provozu, zvýšení konkurenčního prostředí a výhodnější cenu pro stát. Nemluvě o daních vygenerovaných novými zaměstnanci a úsporách na pracovní síle úředníků.

Určitě se dají najít další a další příklady. Stejně to vlastně funguje se systémem zdravotnictví, školství.

Jaký je váš názor?

Dovoluji si doplnit po shlédnutí diskuze:

Údaj jsem čerpal z řady článků a zdrojů (údaj o třičtvrtě milionu státních zaměstnanců) - nicméně je velmi reálný. Jeden za všechny zde: http://bit.ly/7JwPZ4

Autor: Pavel Bláha | úterý 16.3.2010 8:03 | karma článku: 16,18 | přečteno: 931x
  • Další články autora

Pavel Bláha

Další protest před ministerstvem spravedlnosti

Dovolím si doplnit jednu ze včerejších událostí, o které média vesměs neinformovala. Včera se před ministerstvem spravedlnosti opět konal protest několika desítek lidí. Z mého úhlu pohledu (jediné informace , které jsem v tuto chvíli dohledal) se jednalo o protest proti postupu ministryně spravedlnosti, která si do úřadu přivedla nové spolupracovníky. Především se pak zřejmě jednalo o náměstkyni Marvanovou.

4.3.2014 v 14:20 | Karma: 17,26 | Přečteno: 731x | Diskuse| Politika

Pavel Bláha

Když už prezident lustruje

koho mu pan skoroprimátor S. za ministra předložil, chtěl bych ctěnému čtenářstvu připomenout že se nějak pozapomnělo na jeho spolupracovníka pana Mynáře. Pan prezident s oblibou hledá kde by co mohl komu vytknout nebo čím by koho urazil. To už všichni víme a nikoho to nejspíš ani nepřekvapuje.

12.1.2014 v 1:18 | Karma: 22,10 | Přečteno: 703x | Diskuse| Politika

Pavel Bláha

Happy já :)

tak jsem po půl roce a téměř tříleté přestávce našel "klíče" od blogu. Hurá, hračka není rozbitá!

6.7.2013 v 2:53 | Karma: 0 | Přečteno: 26x | Miniblogy

Pavel Bláha

Je mi nevolno ze sociálních demokratů (a nejen z nich)

Už zase se mi udělalo špatně. Konkrétně po přečtení titulku: Sociální demokraté našli kličku, jak nevyplatit větší důchody. Ústavní soud svým rozsudkem zrušil redukční hranice pro výpočet důchodu. Můžeme s rozsudkem soudu nesouhlasit, nicméně to je tak jediné, co s tím můžeme dělat. Já osobně s ním souhlasím. Už zase se mi udělalo špatně. Konkrétně po přečtení titulku: Sociální demokraté našli kličku, jak nevyplatit větší důchody. Ústavní soud svým rozsudkem zrušil redukční hranice pro výpočet důchodu. Můžeme s rozsudkem soudu nesouhlasit, nicméně to je tak jediné, co s tím můžeme dělat. Já osobně s ním souhlasím.

19.4.2010 v 10:55 | Karma: 30,42 | Přečteno: 1803x | Diskuse| Ostatní

Pavel Bláha

Půjdou důchodci stávkovat?

Teď jsem se konečně přesvědčil na vlastní selský rozum, že je něco shnilého v našem důchodovém systému. Ne, že bych o tom neslýchal často a zřetelně.. - ale nikdy mi to tak nějak... nedocvaklo. Důchodce, který si za aktivního pracovního nasazení vydělával téměř 70 tisíc korun najednou spadl na "pouhých" 13,5 tisíce korun. (Částky neuvádím zcela přesně, ale to není důležité) Je to spravedlivé? Konec konců, když vydělával platil také patřičně vysoké sociální pojištění. A tady, myslím si, je kámen úrazu. Pokud se pojistím, dostávám plnění za daných podmínek. Pojistím-li se vyšší částkou - logicky mám nárok na úměrně vyšší plnění. Nicméně u důchodů to (tradičně) neplatí tak docela.

16.4.2010 v 19:01 | Karma: 21,25 | Přečteno: 1729x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny

17. května 2024  14:16

Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...

Gruzínská prezidentka vetovala „ruský“ zákon. Jde do boje s vládou

18. května 2024  16:55,  aktualizováno  22:06

Gruzínská prezidentka Salome Zurabišviliová podle tiskových agentur vetovala kontroverzní zákon o...

Izraelský válečný kabinet se bortí. Ganc označil Netanjahuovy plány za fanatické

18. května 2024  20:36,  aktualizováno  21:41

Člen izraelského válečného kabinetu Benny Ganc v sobotu řekl, že jeho strana přestane podporovat...

Gaza jako Vietnam? Demokratům při sjezdu hrozí opakování nepokojů z roku 1968

18. května 2024  20:43

Studentské protesty proti americké podpoře Izraele rozvířily v USA debaty o tom, jak by mohlo...

Slabý Putin chce mou smrt. Pobočník Navalného po útocích kladivem promluvil

18. května 2024  20:21

Leonid Volkov, který býval pravou rukou ruského opozičního politika Alexeje Navalného, řekl britské...

Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA
Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA

Toužíte po dokonalé letní barvičce bez rizika spálení? Vyzkoušejte lehký přírodní samoopalovací krém na obličej i tělo od Manufaktury. Zapojte se...

  • Počet článků 40
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1613x
Těším se na diskuzi s Vámi. Někdy, asi jako každý z nás, mám pocit, že některé věci prostě potřebuju okomentovat :) a idnes mi dal šanci. Už dávno